Закон щодо запобігання поширенню коронавірусу набрав чинності

Пункти 4, 5 та 10 розділу I цього Закону діють протягом трьох місяців з дня опублікування Закону (щодо звільнення від сплати ввізного мита та ПДВ лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, призначених для запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби та щодо стовідсоткову попередню оплату за такі товари, роботи та послуги).

Пункт 8 розділу I Закону (щодо проведення закупівлі товарів, робіт та послуг, необхідних для цієї мети, без застосування процедур, передбачених Законом "Про публічні закупівлі", а також відповідальності за недотримання вимог щодо публікації відповідних звітів) діє до 18 квітня 2020 року включно.

Законом передбачено створення правового підґрунтя для оперативного здійснення державою комплексу невідкладних заходів для попередження та лікування коронавірусної хвороби (COVID-19), зокрема:

проведення закупівлі товарів, робіт та послуг, необхідних для цієї мети, без застосування процедур, передбачених Законом "Про публічні закупівлі";

стовідсоткову попередню оплату за такі товари, роботи та послуги;

звільнення від сплати ввізного мита та ПДВ лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, призначених для запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19);

контроль з боку Кабінету Міністрів за цінами на лікарські засоби, товари медичного призначення та соціально значущі товари.

Такі норми матимуть тимчасовий характер.

Згідно із Законом запроваджується комплекс правових норм, спрямованих на захист прав фіз- та юросіб під час карантину, та обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), а саме:

можливість роботи вдома для працівників, держслужбовців та службовців органів місцевого самоврядування та надання за їх згодою відпустки;

надання права власникам змінювати режими роботи органів, закладів, підприємств, установ, організацій, зокрема, щодо прийому та обслуговування фіз- та юросіб з обов'язковим інформуванням населення про це через веб-сайти та інші комунікаційні засоби;

заборона на скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (на період карантину та протягом 30 днів після його скасування);

заборона нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги (на період карантину та протягом 30 днів після його скасування), а також заборона припинення/зупинення надання ж/к послуг громадянам України у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі (на такий само строк);

заборона примусового виселення із житла та примусового стягнення житла, що належить на праві приватної власності громадянам України, під час примусового виконання рішень судів щодо стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги (на період карантину та протягом 30 днів після його скасування);

заборона на притягнення до адміністративної відповідальності іноземців та осіб без громадянства, які не змогли виїхати за межі України або не змогли звернутися до територіальних органів/підрозділів Державної міграційної служби із заявою про продовження строку перебування на території України, у зв'язку із запровадженням карантинних заходів;

віднесення юридичного факту запровадження карантину до форс-мажорних обставин;

продовження строків отримання та надання адміністративних та інших послуг;

низка заходів, спрямована на захист прав та інтересів внутрішньо переміщених осіб, недопущення припинення надання житлових субсидій, реєстрації безробітних тощо;

заборона на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Законом Уряду доручено у тижневий термін встановити додаткові доплати до зарплати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання серед людей на коронавірусну хворобу (COVID-19), у розмірі до 200 % зарплати на період виконання заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), до завершення виконання цих заходів, а також доплати окремим категоріям працівників, які забезпечують основні сфери життєдіяльності.

Відповідальність

1. Законом встановлено адміністративну відповідальність за самовільне залишення місця обсервації (карантину) особою, яка може бути інфікована коронавірусною хворобою COVID-19.

Зокрема, порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом "Про захист населення від інфекційних хвороб", іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними захворюваннями тягне за собою накладення штрафу на громадян від 1000 до 2000 НМДГ, на посадових осіб - у розмірі від 2000 до 10 000 НМДГ.

Такі зміни внесено до КУпАП (щодо доповнення статтею 44-3).

2. Посилено кримінальну відповідальність за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням, а також встановлено адміністративну відповідальність за неоприлюднення інформації про проведені відповідно до цього Закону публічні закупівлі.

Зокрема, статтю 325 КК викладено в редакції, згідно з якою порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, карається штрафом від 1000 до 3000 НМДГ або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до трьох років.

Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, караються позбавленням волі на строк від 5 до 8 років.

Посилання